SEO – Search Engine Optimization oftewel zoekmachine optimalisatie – is een veel besproken aspect van online zichtbaarheid.
Dit artikel geeft een kort overzicht van de basisprincipes van zoekmachine optimalisatie en hoe je er het best mee om kan gaan.
Als je goed wil scoren in de organische (lees: niet betalende) zoekresultaten van Google of andere zoekmachines zoals Bing of Yahoo, is het zeer belangrijk om steeds de SEO van je site in het achterhoofd te houden.
Scoort je website niet naar believen in de organische zoekresultaten? We geven je alvast wat handige informatie mee die je op weg kan helpen.
Deze informatie is vooral gericht op Google, aangezien die zoekmachine 85% van het gehele zoekverkeer in Europa voor zijn rekening neemt. De richtlijnen van Yahoo en Bing wijken enigszins af, maar in het algemeen leunen de best practices toch redelijk dicht aan bij die van Google.
SEO-vriendelijke website
Allereerst is het belangrijk dat je website SEO-vriendelijk is. Hieronder verstaan we dat je website zelf zowel op het gebied van inhoud als op technisch gebied voldoet aan alle richtlijnen van Google (hier te vinden: https://support.google.com/webmasters/answer/35769?hl=nl).
Daarom is het belangrijk dat je een SEO analyse van je website uitvoert of laat uitvoeren door een SEO-expert. Een degelijke SEO analyse omvat zowel een zoektermen onderzoek, inhoudelijk advies omtrent zaken zoals trefwoord densiteit en meta data en een technisch onderzoek. Het beste SEO advies krijg je bij ene ultra-gespecialiseerde SEO firma zoals DuneSearch.
Linkbuilding
In de webmaster guidelines zal je geen informatie terugvinden over linkbuilding. Nochtans zijn links van andere websites naar jouw website volgens gerespecteerde bronnen zoals de Moz survey (https://moz.com/search-ranking-factors) nog steeds zeer belangrijk.
Het is dus van uiterst belang dat er voldoende kwalitatieve en thematisch relevante links van andere websites naar jouw websites verwijzen.
Het verkrijgen van kwalitatieve links wordt steeds moeilijker aangezien Google veel in het werk heeft gesteld om linkbuilding aan de kaak te stellen – opgepast, links van lage kwaliteit doen inmiddels meer kwaad dan goed.
Algoritme updates
SEO is een vakgebied dat steeds in beweging is. Google en andere zoekmachines passen hun algoritms regelmatig aan. Deze algoritmes maken uit welke pagina op welke positie verschijnt in de zoekresultaten.
Vaak zijn de aanpassingen van deze algoritmes erop gericht om spam-tactieken tegen te gaan en ervoor te zorgen dat de zoekresultaten zo relevant mogelijk zijn en zo moeilijk mogelijk te manipuleren zijn.
Het belangrijkste is dat je website op technisch en inhoudelijk vlak onberispelijk is, en dat je voldoende thematisch relevante backlinks van goede kwaliteit verkrijgt.