Large Address Aware (LAA) Flag, of hoe kan een 32-bit applicatie méér dan 2GB RAM aanspreken.
Het doel van dit artikel is op duidelijke manier uit te leggen hoe een 32-bit applicatie méér dan 2 GB RAM kan aanspreken, zij het onder een 32-bit of een 64-bit besturingssysteem.
Bij zowel 32-bit als 64-bit besturingssysteem kan een 32-bit applicatie maximaal 2GB toegewezen krijgen, zelfs al is er 4GB fysiek geheugen aanwezig (wat het maximum is onder een 32-bit besturingssysteem).
Dit kan echter omzeild worden dankzij het gebruik van de Large Address Aware (LAA) Flag.
Het RAM-gebruik is dan als volgt:
32-bit OS:
(als een 32-bit Windows opgestart is met de 3GB switch)
Virtuele address space voor elk 32-bit proces:
2 GB met IMAGE_FILE_LARGE_ADDRESS_AWARE uit (default)
3 GB met IMAGE_FILE_LARGE_ADDRESS_AWARE aan
64 bit OS:
Virtuele address space voor elk 32-bit proces:
2 GB met IMAGE_FILE_LARGE_ADDRESS_AWARE uit (default)
4 GB met IMAGE_FILE_LARGE_ADDRESS_AWARE aan
Bij het schrijven van 32-bit applicaties is het aan te raden van altijd /LARGEADDRESSAWARE:YES op te geven aangezien hier enkel voordelen aan verbonden zijn.
Dit kan echter achterhand ook nog aangepast worden, de .EXE file van zowel spellen als programma’s kunnen achteraf aangepast worden zodat de LAA flag op Yes staat en zodoende méér RAM geheugen kan aangesproken worden.